AUTOPUUHASTELUN HENKILÖKOHTAISTA HISTORIAA
Nuorena miehenä, joskus 1965 -luvun puolen välin jälkeen onnistuin hankkimaan ensimmäisen auton itselleni käytettynä. Merkki oli FIAT ja malli 1100 farmari, vuodelta 1961.
Tästä alkoi tutustumiseni vähävaraisen auton omistajan monipuoliseen arkipäivään. Koska autolla oli jo ajettu monia kilometrejä ja kaikkia huoltojakaan ei ollut tehty kuuliaisesti, alkoi kaikenlaista vikaa esiintyä alusta alkaen. Itse en tuolloin tiennyt auton korjaamisesta mitään. Onneksi minulla oli päivätyössä työparina Birger, joka sen taidon osasi ja opetti minullekin monta asiaa!
Vuodet vierivät, autot vaihtuivat ja korjaustaitoni lisääntyivät myös vähitellen. Muutaman omatoimisen moottorin korjauksen jälkeen, uskaltauduin kahden SAAB 99:n yhdistämiseen 1980 -luvun lopulla. Mallit olivat noin kymmenen vuoden vanhoja. Ensimmäinen oli jo vuoden päivät tarpeettomana oleskellut liiterin takana ruostumassa, koska kori ei enää täyttänyt katsastajan vaatimuksia ja moottori oli tullut tiensä päähän. Ystäväni myi kohtuulliseen hintaan muutamaa vuotta nuoremman, kolarivaurioituneen yksilön. Tästä oli keulaa rutussa ja vaihdelaatikko särkynyt. Vanhemmasta otin vaihdelaatikon ja peltiä oikaisemalla sain kasattua ajokin, jonka katsastaja hyväksyi.
Tämän Saabin myin myöhemmin ja ostin uuden polkupyörän!
Käyttöautot ovat vuosien varrella tulleet kelvollisiksi ja niitä ei tarvinnut enää paljon korjailla omatoimisesti.
Eläkeläisenä oli ilmeisesti joutilasta aikaa jäänyt muista rakenteluista, kun vuonna 2007, Mercedes Benz 280 CE, vm. 1969, hankin keskeneräisen projektin itselleni! Siitä tein postaukset ja niihin pääset oheisista kuvalinkeistä...
ROMURAUTA?
lauantai 12. helmikuuta 2011
RAUTAA JA ROMUA
keskiviikko 9. helmikuuta 2011
AIKA ON KULUTUSTAVARAA
sunnuntai 27. helmikuuta 2011